Suomalainen laatutuote

juhlaraha

Teloituskuva-25042017-Tyovaen-arkisto-825x590

Suomi oli vähällä saada satavuotisen taipaleensa kunniaksi arvoisensa juhlarahan.

Rahaan päätynyt kuva on kotoisin valokuvasta, sillä on kohtuutonta vaatia, että juhlarahan suunnittelijan pitäisi osata suunnitella juhlarahoja. On demokraattisempaa kun siihen tehtävään voi päästä suhteilla, koska näin jokaisella on periaatteessa mahdollisuus päästä suunnittelemaan juhlarahoja.

Tässä tapauksessa riman alittaminen oli kuitenkin täydellinen ratkaisu, koska rahaan valikoitiin valokuva, joka on kaikella todennäköisyydellä lavastettu, koska se näyttää siltä kuin suomalaiset olisivat huijaamassa muita. On pakko virnuilla sen näköisenä, että ollaan tekemässä jotain ovelaa, koska muuten muut eivät välttämättä tajua sitä.

Suomalainen on iloinen jäädessään kiinni tällaisesta huijauksesta, koska hän tietää saavansa ansaitsemaansa mainetta. Kukaan ei enää pääse syyttämään häntä tyhmäksi, sillä alkukantainen oveluus on sen vastakohta. Siksi myös juhlarahan suunnittelija meni onnesta sekaisin kun kansa provosoitui provosoivasta kuvasta, kuten oli tarkoituskin.

Toki raha tarkistettiin valtion puolesta ennen kuin se valittiin juhlarahaksi, mutta demokratian nimissä näin vaativiin tehtäviin ei voida valita päteviä henkilöitä. Ihan kenellä tahansa täytyy olla mahdollisuus vaikuttaa näihinkin asioihin, vaikka se merkitsee käytännössä sitä, että lautakunta pohtii, että älykkäämmät ihmiset ovat varmaan ajatelleet asian valmiiksi eikä niin ollen ole syytä paljastaa omaa hölmöyttään väittämällä vastaan.

Tätä arvokasta taitoa pääsee harjoittelemaan moni, sillä suomalaisessa juhlarahassa täytyy olla huijauksen makua. Niitä ei tehdä mahdollisimman komeiksi, kuten rehellisemmissä maailmassa, vaan kuvitukseen on pakko saada merkkejä siitä, ettei asiakaskuntaa oikein arvosteta. Samasta syytä materiaalitkaan eivät ole samaa tasoa kuin ulkomaisissa juhlarahoissa, mutta ylihintaa osataan pyytä aina, ja kun kauppa ei sitten käy toivotulla tavalla, tilannetta yritetään korjata mainostamalla.

Kun Rahapajalta tilaa jotain, saa mukana runsaasti ylimääräistä paperiroskaa ja sitä tulee postin mukana vielä kauan hankinnan jälkeenkin, sillä suomalainen ei pihistele yrittäessään houkutella huijaukselleen asiakkaita.

Olisi kannattavampaa myydä hienoja juhlarahoja, jotka on tehty hintansa arvoisista materiaaleista, mutta suomalainen ei toimi näin vaan miettii sen sijaan, miten paljon ylihintaa ohuesta kultauksesta voisi pyytää tai miten paljon hopeaa kehtaisi laimentaa ja haaskaa mainontaa enemmän rahaa kuin näin tienataan.

Suomalaiset tietävät, että kannattaa suosia ulkomaisia tuotteita, mutta kansanluonne alkaa silti vaikuttaa heti kun he pääsevät myymään jotain. On mahdotonta myydä juhlarahan muodossa unssi lähes puhdasta hopeaa kohtuuhintaan, vaikka hyvin tiedetään, että tällä tyylillä asiakkaista löytyy ympäri maailmaa.

Kotimarkkinoilla huijaaminen kuitenkin yleensä kannattaa, koska suomalaisista on mukava osallistua huijauksiin edes huijattavan roolissa ja ulkomaisien tuotteiden tuotteiden suosiminen on niitä harvoja keinoja, joilla he osaavat välttää tämän, eikä sekään aina auta, koska jälleenmyyjä on yleensä suomalainen ja pyrkii mielellään vähän huijaamaan.

On sääli, ettei tämä juhlaraha päässytkään myyntiin asti, koska se on kappale kauheinta suomalaisuutta.

 

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s