Kahdet kasvot

Suomalaisien peruskäyttäytymisen tunnistamista vaikeuttaa se, että he ovat kaksinaamaisia.

Heillä ja heidän naapurikansoillaan on verinen historia. Sotien ja sisällissotien logiikka on tavannut olla jossain typerän ja mielenvikaisen välimaastossa ja johtaminen on usein vähän turhan vahva sana käytettäväksi niiden yhteydessä, mutta ihmisiä on yleensä tapettu paljon ja se onkin ollut tärkeintä, koska mikään ei ole muuttunut.

Kuitenkin samat kansat ovat nyttemmin kunnostautuneet maailmalla rauhanturvatehtävissä, koska luonteen tämä puoli ei näy ulkopuolisille. On täysin mahdollista, että suomalaiset, ruotsalaiset ja venäläiset toimivat yhdessä erotuomareina muille maailman kriisipesäkkeissä, vaikka samaan aikaan veri vetää omiin keskinäisiin sotiin.

Kuivalle maalle ja lauhoihin olosuhteisiin joutuneet jääkauden loppuvaiheen kalastajakansat eivät kykene hallitsemaan sotimistaan samalla tavalla kuin samoihin olosuhteisiin kehittyneet kansat, vaan jälki on kauniisti sanottuna omaperäistä. Tästä syystä niiden on myös helppo pysytellä ulkopuolisina kun muut sotivat omalla tyylillään, koska toiminta on liian vaisua, jota se kykenisi imaisemaan mukaansa. Tappamisen meininkiä ei vain ole tarpeeksi.

Vieraaseen kansaan yritetään kipparikulttuureissa tehdä hyvää vaikutusta sodassakin. Sinne lähdettäessä pitää pukeutua nätisti ja olla ryhdikäs eikä rintamalla sovi tehdä ihan mitä tahansa, etteivät viholliset ajattelisi pahaa. Pitää myös olla yhteisiä sääntöjä, joiden avulla homma saadaan etenemään sujuvasti vieraskoreudesta huolimatta, mutta vanhanaikaista sota voidaan käydä ihan vain siten, että heimo päättää hankkiutua toisesta eroon miettimättä tarkemmin, millaisella tyylillä se olisi sopivaa tehdä. Pääasia on, että se tulee tehtyä.

Ero näkyy jo Itämeren alueen maiden välisissä sodissa, jotka ovat paljon siistimpiä kuin niiden sisällissodat, joissa tapetaan ja ryöstellään vapaamuotoisemmin eikä irtopäiden kerääminenkään ole tavatonta. Eri murretta puhuvia ihmisiä, joilla on vähän erilaiset mökit ja veneet, voi tappaa vapaammin kuin vierasta kieltä puhuvia ihmisiä, joilla on vähän enemmän erilaiset mökit ja veneet.

Kun päästään niin pitkälle, ettei vihollinen enää pode mökkeilyä ja veneilyä aiheuttavaa pakkomiellettä, sotimisesta tulee jopa vaikeaa, koska se tuntuu sopimattomalta käyttäytymiseltä vahvasti säännellyssäkin muodossa, joten kipparikansat soveltuvat erinomaisesti kansainvälisiin rauhanturvatehtäviin, mistä on erheellisesti päätelty, että ne olisivat jotenkin sivistyneitä eikä niiden riski ajautua kaaokseen olekaan niin suuri, kuin historiasta voi nähdä.

Untitled h3.jpg

Ulkopuolisien on usein vaikea ymmärtää kippareiden teeskentelyä, sillä näiden naama toimii eri tavalla kuin muilla ihmisillä.

Varsinkin silloin kun ulkopuolisen asiantuntemus on luokkaa tutkinto ja työpaikka ja pitäisi ymmärtää venäläisien juonittelua, tilanne voi olla vaikea, vaikka venäläiset myyvät ystävällisesti koodiavaimia matkamuistoiksi. Maatuska-nuken sisältä paljastuu aina toinen kunnes nukke on niin pieni, ettei sen sisään enää taas toista, ja jos sen ymmärtää kutsuksi tutustua venäläisiin, niin arvoituskin ratkeaa.

Ilmeiden tunnistaminen on niin keskeinen osa inhimillistä vuorovaikutusta, ettei epärehellisien kippareiden kanssa pitäisi ryhtyä mihinkään kylmiltään vaan ensin olisi tutustuttava kippareihin ylipäätään. Muuten löytää itsensä tilanteesta, jossa vastapuoli voi vaihtaa roolia tarpeen mukaan loputtomiin, koska puuttuu se tieto, millä tunnistetaan aito ihminen.

Maatuska kuvaa osuvasti erilaisia rooleja, sillä ne ovat vain tyhjät kuoret. Mikään, mitä rooli sanoo, ei varsinaisesti merkitse mitään, koska niiden takana ei ole inhimillistä älyä. Kippari vain jäljittelee jotain vaikuttaakseen joltakin.

Tämä tulee loistavasti ilmi julkisessa keskustelussa, jossa mikään ei välttämättä tarkoita mitään. Kyse on vain suositusta roolista, jota esittämällä kipparit yrittävät vaikuttaa siltä kuin pystyisivät käymään älykästä keskustelua.

He voivat keskustella vuosia tärkeän näköisinä siitä, että talouden painopiste on siirtymässä tuotannon mukana Kaukoitään, mutta keskustelun sisältö jää heiltä kokonaan käsittämättä ja talouden painopisteen siirtyminen Kaukoitään tulee yllätyksenä, johon ei haluta uskoa ollenkaan, koska kukaan ei ole oikeasti käsittänyt, että se merkitsee länsimaiden köyhtymistä.

Kuorien sisällä on jotain hyvin yksinkertaista, joka vain matkii jotain, minkä se kokee kohotavan sosiaalista statustaan. Se ei kehity ollenkaan vaan vaihtaa kuoria tarpeen mukaan.

Sen vuorovaikutustaidot liittyvät roolileikkiin ja niitä voi harjoitella ostoskeskuksella pyörivien pummien kanssa, koska sekin vain haluaa muilta jotain. Ero on vain siinä, että pummi haluaa rahaa tai tupakkaa, mutta kippari haluaa vaikuttaa joltain. Keinot ovat jotakuinkin samat ja niihin kannattaa suhtautua samalla tavalla, eli mahdollisimman välinpitämättömästi. Ystävälliseltä ja säälittävältä vaikuttavaan lähestymistapaan ei kannata suhtautua siten, että kyse olisi normaalista ihmisoliosta, sillä näin takiainen ei pääse tarttumaan kiinni, ja paras reaktio uhkaavaan käytökseen on pakeneminen, sillä pummin asema on kipparikulttuurissa hyvin vahva. On vaikea puolustautua sillä tavalla, ettei myöhemmin huomaisi syyllistyneensä vakavaan rikokseen.

tumblr_mtpseuoker1siggqno1_500

Laskelmoivasti roolia suunnittelevan kipparin tunnistamiseen voi käyttää Dennis Raderin demonia, jossa on riittävän paljon samaa. Se killittää valppaana ja ehkä jotenkin odottavan näköisenäkin ennen kuin päättää, millaiset kasvot kannattaa muodostaa. Se ei välttämättä ole hyvä teeskentelemään vaan ryhdin muutokset ovat ehkä niin liioiteltuja, että niitä voi kuvata siivillä, eikä kokonaisuus muutenkaan oikein toimi, paitsi jollei toinen tiedä mitä on vastassa.

Parempaan tulokseen kuitenkin pääsee jos tutustuu sellaisiin kippareihin, jotka eivät teeskentele mitään, sillä näin oppii ne todelliset kasvot ja sen jälkeen selviää paremmin teeskentelijöidenkin kanssa.

Hyvä harjoitusmateriaali löntystelee reilusti vähän etukenossa, unohtaa helposti suun auki ja pälyilee ympärilleen kulmien ali.

Naamion rakentaminen on tärkeä osa kulttuuria, joten sen läpi oppii näkemään helpoiten yksilöiden avulla. Totuuden löytäminen näiden keskinäisestä vuorovaikutuksesta on vaikeampaa, koska siinä on runsaasti harhaan johtavia elementtejä.

Kun suomalainen kutsuu toista suomalaista vaikkapa pummiksi, siitä syntyy teatteriesitys, joka antaa varsin tehokkaasti ymmärtää, ettei kyse ole samasta asiasta kuin jos toteaisi, että aurinko nousee aamulla, koska osapuolet teeskentelevät, että se on loukkaus. Toinen osapuoli muka yrittää kohottautua toisen yläpuolelle antamalla ymmärtää olevansa jotenkin parempi ja toisella on muka varaa viedä asia halutessaan oikeuteen asti, koska väite ei muka ole totta.

Jos asia etenee oikeuteen asti, esitys jatkuu sielläkin, koska sielläkään ei lähdetä siitä, etä suomalaisien peruskäyttäytymiseen liittyy runsaasti pummin elkeitä ja pummin ajattelutapa on suomalaisessa kulttuurissa läsnä kaikkialla, vaan asia jotenkin käsitetään siten, että suomalaisen kutsuminen pummiksi on lähtökohtaisesti loukkaavaa. Ostoskeskuksella kaljarahaa mankuva pummi on ehkä riittävän säälittävä tapaus, jotta häntä voi kutsua pummiksi, mutta jos pukeutuu siistimmin ja kokoontuu muiden pummien kanssa vaatimaan enemmän, niin kyse onkin jo kunniallisesta toiminnasta.

Se, mitä suomalaiset kutsuvat suomalaisuudeksi, on todellisen kansanluonteen peitteeksi kyhätty naamio, jonka ylläpitämiseen käytetään paljon aikaa ja vaivaa, ja se muodostetaan siten, että kun suurin osa kansasta haluaa teeskennellä jotain piirrettä, se lisätään suomalaisuuteen.

Näin suomalaiset ovat voineet vaikkapa samaista itsensä joutseneen, vaikka todellisuus näyttää enemmän lokkiparvelta, koska on turha väittää vastaan jostakin, mihin enemmistö haluaa uskoa.

Suomalaisuus on kasattu tällaisista yksityiskohdista ja se tarjoaa jokaiselle suomalaiselle jotain mieleistä, joten sen kanssa on vain opittava elämään jos haluaa pysyä jossain väleissä suomalaisen yhteiskunnan kanssa. Muussa tapauksessa se alkaa mekastaa kuin lokkiparvi ja paskaa sataa niskaan.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s